Drishti – ögonfokus

Drishti – ögonfokus

foto: www.3ho.org

Fokuserad blick stimulerar meditationen

Drishti (ögonfokus) är en fokuserad blick som vi använder oss inom yogan. Blicken kan riktas mot olika kroppsdelar eller i olika riktningar. Att medvetet fokusera på en punkt med ögonen påverkar (enligt yogan) den optiska nervens bana mot hjärnan. Den optiska nerven ger olika tryck och stimulerar därför de stora körtlarna och hjärnmassan. Förutom det, så är det också lättare att stilla sinnet under en meditation för att uppnå medvetenhet.

Ibland kan det kännas lite stelt och ovant att utföra drishti men om man bara slappnar av och mjukt för ögonen mot det valda ögonfokuset så brukar stelheten ge med sig efter ett tag. Att det kan kännas stelt är oftast för att man är ovan med att utföra ögonfokus.

Ögonfokus:

  • Tredje ögat: Slut ögonen och för blicken mellan ögonbrynen. Korresponderar med det sjätte chakrat, samt stimulerar hypofysen och shusmuna.
  • Nästippen: Ha ögonen lätt i kors och fokusera på nästippen. Stimulerar ida, pingala och shusmuna (vänster, höger och centrala nervkanalerna i ryggraden, tallkottskörteln och frontal-loben.
  • Hakspetsen: Slut ögonen och fokusera på hakans center. Korresponderar mot månpunkten på hakan samt verkar kylande och svalkande.
  • Hjässan: Slut ögonen och för blicken upp mot hjässan. Stimulerar tallkottkörteln och kronchakrat.
  • 1/10 öppen (9/10 stängd): Ögonlocken är avslappnade och lämnar en lätt öppning för ögat att kisa mellan. Fokus kan variera beroende på meditation. Lugnar och utvecklar intuitionen.

Sat Nam,