Eldandning

Eldandning

Andningsteknik för energi och vitalitet

Eldandning är snabba och kraftfulla andetag genom näsan och med munnen stängd. Andetaget utgår från navelpunkten och vid utandning – naveln pressas in, och vid inandning – naveln pressas ut. Inom den yogiska filosofin stärker eldandning nervsystemet, ger energi, simulerar och väcker upp vitaliteten. Andningstekniken ingår i flera asanas (kroppsställningar) för att förstärka effekten av positionen.

En lämplig tid för nybörjare är 3 min. och när du lärt dig tekniken kan du förlänga den och är ett ypperligt verktyg för att snabbt och lätt bygga upp ny energi.

Gör så här:

  • Lägg handen lätt på magen för att känna andetaget
  • Utandning – fnys lätt genom näsan (magen dras in)
  • Inandning – andas in genom näsan, slappna av (magen pressas ut)
  • 2-3 korta andetag per sekund

Det ska inte vara någon paus mellan andetagen utan de sker i ett svep och i ett snabbt tempo – men inte så snabbt att du blir yr och känner dig snurrig. Om man prövar andningsövningen och finner sig bli yr i huvudet, kliv ur och börja andas i normala andetag. Vid yrsel så har balansen mellan syre och koldioxid hamnat fel pga av att man gjort fel. Eldandning är inte hyperventilation.

Om du vet med dig att du är gravid eller har menstruation – ta långa, djupa andetag i stället. Detta eftersom eldandning sätter fart på blodcirkulation och energin i alla kroppens system, samt att magen pumpas.

YouTube: Eldandning med GuruPreem Khalsa

Sat Nam,