Ett kundaliniyogapass

Ett kundaliniyogapass

Hur ett kundaliniyogapass är utformat

Intoning

  • Intonging med mantra, t.ex. 3 x Ong Namo Guru Dev Namo  – för att skapa vårt utrymmet och ära vår stund av yoga

Uppvärmning

  • För att väcka kroppen, bli av med stelhet, öka energin och undvika skador

Kriya (själva kundaliniyogapasset)

  • Vald kriya med sitt specifika syfte utförs
    • Position (asana)
    • Andning (pranayama)
    • Ögonfokus (drishti)
    • Kroppslås (bhandas)
    • Ljud/sång (mantra)
    • Handposition (mudra)

Djup avslappning

  • För att låta energin som vi väckt under kriyan gå runt i kroppen och göra gott

Meditation

  • Verktyg för att stilla sinnet
  • Andning, mantra, ögonfokus, handposition

Uttoning

  • Ibland sjunger vi “May the long time sun shine upon you”
  • Ibland sker uttoning med 3 mantra, t.ex. Sat Nam, för att tacka sig själv och sina lärare för denna stund.
  • Eller så sitter man en stund med bönemudra och tyst tackar sig själv och sina lärare för närvaron.
lotus
Inre medvetenhet, inre fokus. | bildkälla: Pixabay.com

Ett kundaliniyogapass är mjuk och stillsam men samtidigt utmanande genom sin styrka i att skapa balans i kropp, sinne och själ. Det är ett dynamiskt yogapass som omfattar kroppsställningar, rörelsemönster, handpositioner, andningstekniker, fokuseringstekniker, mantran (ljud/vibrationer) och olika typer av meditationer. Kundaliniyoga är en yogaform för dig som vill komma ned i varv och finna din medvetna närvaro hos dig själv. Med ett holistiskt synsätt för yogan dig mot ett fysiskt, mentalt, känslomässigt och andligt växande. Kundaliniyoga kallas för medvetenhetens yoga eftersom den ger enkla redskap till ökad uthållighet och koncentrationsförmåga, medvetenhet och medkänsla.

Sat Nam,