Utvecklande samtal och personlig coaching för dig som vill hitta din inre kreativitet och skapa plats för dig i ditt liv

Nyårslöftets vara eller icke vara

Nyårslöftets vara eller icke vara

Vad kan vara mer föränderligt än ett nyårslöfte?

Jag vet inte hur många nyårslöften jag brutit till mig själv av mig själv. Allt från att gå ned i vikt, arbeta mindre eller bli lyckligare. Min inre motståndskraft mot förändring är starkare än att uppnå målet och få den förändring jag önskar. Coachmetoden Immunity to change (ITC) av Robert Kegan formulerar om målen till att gynna vårt psykologiska immunförsvar som annars drar oss tillbaka till gamla mönster.

Nyårslöftets obeständighet? Ett löfte deklarerat vid tolvslaget för att sedan brytas en vecka senare. Jag vet inte hur många nyårslöften jag har gett och sedan brutit. De har handlat om förändringar som att gå ner i vikt, äta hälsosammare, träna mer, bli lyckligare och arbeta mindre. Men icke – löftet bryts till mig själv av mig själv.

I Modern Psykologi (decembernumret 2014) så finns det en intressant artikel om förändring, så som nyårslöften, och att dessa triggar igång vårt psykologiska immunförsvar. Vi siktar mot det vi vill förändra för att sedan falla tillbaka till gamla mönster. Detta, eftersom vår inneboende motståndskraft till förändring drar oss tillbaka, vilket i sin tur leder till självkritiska tankar och dömande; som att vi är misslyckade varelser och därför är det ingen idé att fortsätta med nyårslöftet.

Skapa dolda åtaganden

Coachmetoden Immunity to change (ITC) som nämns i artikeln, går ut på att skapa dolda åtaganden som gynnar vårt inre motstånd till förändring genom att omformulera nyårslöftets mål och mening. I fyra steg identifierar man förändringen som man önskar göra för att sedan aktivt sträva efter målet. Ingen skillnad mot “andra” coachmetoder, förutom det sista steget. Vid det sista steget omformuleras förändringen utifrån de rädslor och hinder som man har identifierat. Detta eftersom det anses att det är dessa som triggar igång det psykologiska immunförsvaret.

Efter fjärde steget skapas ett mål som är utformat utifrån ens egna känslomässiga antagande och på så sätt får man en inre målbild som inte drar igång hela immunprocessen för förändring och kanske kan man lyckas att hålla nyårslöftet denna gång.

Stegvis förändring:

  • Steg 1: Förändringsmålet – skriv ned det du vill förändra, det du vill uppnå.
    • Under 2015 vill jag bli en aktiv bloggare inom coachning och delge min livserfarenhet och -filosofi.
  • Steg 2: Beteende – lista alla de hinder som gör att du inte lyckas nå målet.
    • Bristande självdisciplin, avsaknad av tid, trötthet, skrivkramp
  • Steg 3: Rädslor – lista de rädslor som uppkommer när de hinder i steg 2 försöker brytas.
    • Tänk om ingen läser, är det jag skriver värt att läsas, vågar jag synas i etern?
  • Steg 4: Djupa antaganden – skriv ned de djupa antaganden som ger upphov till rädslorna i steg 3.
    • Jag har en rädsla för att inte duga som person och människa. Det visar sig ofta när jag närmar mig den kreativa processen och triggar igång min inre kritiker och domare.

Det jag skriver i min blogg är mina betraktelser av livet och dess resa. Det finns inga rätt eller fel. Som människa har jag ett egenvärde och därför kommer jag att klara av att vara en aktiv bloggare, eftersom jag duger precis så som jag är.

Sat Nam,