Operfekt yogalärare

Operfekt yogalärare

Jag är operfekt som yogalärare

Som yogalärare guidar jag dig mot att medvetandegöra din inre kunskap om dig själv. Jag kan lära dig att bli inkännande i dig själv, få dig att upptäcka din egen styrka, identitet, själ och allt det vackra som finns i oss alla. Det är vad jag gör som yogalärare. Men jag är inte perfekt. Det spelar egentligen ingen roll om jag är perfekt eller inte. Jag är endast din yogalärare för stunden och jag är här för att tjäna dig och få dig att lyfta dig över dina egna begränsningar.

Det är så enkelt. Men ack så svårt. Givetvis så slåss jag också med min kropps dagsform, stress, låg självkänsla och tvekan på vad det är jag håller på med. Men det är mitt ego som talar, inte min själ. I stunden då jag instruerar yoga tar jag hjälp av styrkan i lärarrollen, i mina yogalärarkollegor och i den yogiska livsfilosofin. Jag står i min sanning i den jag är, precis så som jag är.

“As teachers of Kundaliniyoga, we take an oath: “I am not a woman. I am not a man. I am not myself. I am not a person. I am a teacher.” (Yogi Bhajan, Aquarian Times Spring 2004)”

Att vara yogalärare innebär också att:

  1. Var ej fanatisk. Den yogiska livsfilosofin är inte absolut sann och det är jag ödmjuk i att erkänna. Det finns en uppsjö “sanningar” och jag brukar tänka att tål inte läraren eller läran att bli ifrågasatt – då är det fanatism och inget för mig.
  2. Tala inte förrän jag vet vad jag talar om. Att jag inte talar en massa “spirituellt” skit för att tillfredsställa mitt eget eller andras egon, utan att jag faktiskt är ärlig och har ett uppsåt i att gynna det högsta bästa när talet sker.
  3. Döm inte andra. De som gör den har ingen egen andlig/spirituell progress. Dömer jag andra genom att sätta etiketter, benämningar eller ha åsikter – gör jag det mot mig själv. Jag bromsar min egen själsliga utveckling.
  4. Människor som går den gudomliga vägen bör vara ödmjuka. Jag möter andra där de är och genom ödmjukt förhållningssätt till livet ger jag av mig själv.
  5. Gör det som är rätt, inte det som är rätt för mig. Att göra det som är både moraliskt och etiskt rätt, att vara sann och stå i sin sanning. Men det innebär också att ibland måste det som utförs gå emot mig själv för att det är rätt mot det högsta bästa.

“Poke, provoke, confront, elevate”

Jag försöker som yogalärare, och som människa, att beröra dem jag möter. Provocera dem till att vakna upp, även om jag uppfattas som annorlunda. Konfrontera andras egon för att sedan lyfta dem. För världen blir inte vackrare än vad vi gör den till och mitt bidrag är genom yogans livsfilosofi.

Sat Nam,