Kognitiv psykosyntes

Senast uppdaterad: 3 november, 2019Tankarnas kraft i att påverka vårt handlande Inom KBT (kognitiv beteende terapi) så arbetar man oftast efter hur vi uppfattar världen efter våra tankemönster. Man talar om scheman och grundantaganden. Sådant som är inlärt sedan barnsben, vår uppväxtmiljö. I samtalet så granskas dessa tankar och synliggör val som kan underlätta för läkning. Man menar också att det inte är främst händelserna vi råkar ut för, utan hur vi uppfattar dem, som är avgörande. Som klient lär du dig se dina valmöjligheter som tar dig framåt istället för de som hindrar dig. Lite som i buddhismen. Situationen i sig är neutral, det är hur vi…Läs mer

Spegling, mitt ego.

Ens egna omdömen

Senast uppdaterad: 5 februari, 2020Vikten av att inte sätta omdömen som ond, god, bra, dåligt, rätt, fel Inom coaching och terapi brukar man ibland samtala om inre motivation. Den kraft som får oss att göra saker och ting utanför vår egen bekvämlighetszon. Om vi är tillräckligt motiverade så lyckas vi också med det vi vill åstadkomma. Jag tänker på de nyårslöften som kanske redan idag börjar brytas för att man inte varit tillräckligt motiverad i att skapa förändringen, eller tydlig i varför man vill göra en förändring i sitt liv. För att kunna förstå sig själv och (om) varför man brutit sitt egna löfte kan man granska sitt…Läs mer

Delpersonlighet

Den inre Kontrollanten

Är inre kontroll samma som trygghet? Inom psykosyntesen talar vi om delpersonligheter, olika aspekter av vår personlighet. En inre kontrollant kan vara en av dem som kontrollerar sin omvärld för att skapa trygghet. Balansen ligger i att harmonisera kontrollanten med sin motsats för att komma i syntes med sitt inre. I en oförutsägbar uppväxt kan en strategi vara att skapa en inre kontrollant. En kontrollant som kontrollerar sin omvärld för att skapa trygghet tenderar även att följa med oss ut i vuxenlivet och agera som om världen fortfarande var otrygg. Det den gör är att skapa ett kontrollbehov där den agerar utifrån personens egna rädsla. Allt för att…Läs mer

Livsteman

Senast uppdaterad: 3 november, 2019Livstema som beteendemönster Olika beteendemönster hos en människa kan benämnas som livsteman. Dessa har skapats och utvecklats under de tidiga levnadsåren. Syftet med dessa teman kommer ifrån vårt mest grundläggande behov; anknytning till en annan människa. Utan en anknytningsrelation skulle vi inte överleva som spädbarn. Det anknytningen ger är att se till att våra överlevnadsbehov så som föda, beröring och tröst (trygghet) uppfylls. För att alltid uppfylla anknytningen skapar människan en inre relationsmodell som ger grund för hur livsteman uppkommer. Livsteman i sig behöver inte betyda någon dåligt. Men om beteendemönstret skapar ångest, depression eller destruktivitet så kan det betyda problem med samspelet med…Läs mer

Harmoni och balans

Inre harmoni

Senast uppdaterad: 2 november, 2019Människan har en inneboende längtan till att finna och leva efter sitt autentiska jag, känna inre harmoni. Inre harmoni, att göra sin Sadhana helhjärtat leder till något som kallas för Aradhana; ett tillstånd där man bemästrar något med sin vilja och fulla kraft. Man får kontakt med sitt universella Själv och börjar bli medveten. När den kontakten är upprättad och med fortsatt hängiven Sadhana leder det till Prabhupati; mästare över Sadhana, mästare över den universella viljan och förening med självet kan uppnås. Att utvecklas som människa kan påbörjas via en livskris eller annan konflikt. Vid dessa händelser uppkommer behov och egenskaper som behöver harmoniseras…Läs mer

Delpersonlighet

Jämförelse skapar distans

Senast uppdaterad: 17 oktober, 2019Om jämförelse skapar distans så skapar tacksamhet närhet. Genom att jag jämför mig med andra överger jag mig själv och min skaparkraft. Det är hämmande och gör mig ledsen, kort och gott. Men, för att komma över den skapartröskeln skriver jag en tacksamhetslista. Genom att se mig själv, i det jag gör och åstadkommer, känner jag en tacksamhet och det för mig närmare min inre kärna. Är det här rätt för mig? Gör jag rätt? Vad vill jag bidra med? Gör jag skillnad? Kan jag påverka? Duger texten? Vill jag hålla på med sociala medier? Är jag tillräckligt nischad? Kan jag uttrycka mig tydligt?…Läs mer

Walk the talk

Både ock och lite till

Senast uppdaterad: 15 november, 2019Walk the talk och vara sann i dig själv Det är med självacceptans och självmedkänsla som gör att jag både kan känna mig ledsen och ha en bra dag. Det ena behöver inte utesluta det andra – men jag behöver känna och tillåta mig att känna, utan dömande. Jag är, jag står sann i mig själv, I’ll walk the talk! Hur gick det med förra veckans uppgift? Att utforska dina inre blockeringar och hinder i någon situation du fann svår? Jag är övertygad om att vågar jag bara se mig själv och mina inre självsabotörer så löser sig det mesta. För hur jag än…Läs mer

Behov

Delpersonligheters behov

Senast uppdaterad: 12 november, 2019Mina “inre” vänner Jag tjatar vidare om delpersonligheter som om de vore kompisar, och det är de ju på sätt och vis. En delpersonlighet, eller egenskap hos min person, är en del av mig och kan inte förnekas genom att jag undantrycker behov som den delen av mig ger upphov till. Livet blir så komplicerat när jag gör det. En delpersonlighet är som en delvis stabil och självständig del av mitt psyke och med förmågan att agera som en “personlighet”. Jag är den delen av mig. Som jag tidigare nämnt i ett annat blogginlägg så är det överlevnadsstrategier (beteendemönster) vars syfte är att tillgodose…Läs mer

Empati

Empatiskt förhållningssätt

Senast uppdaterad: 12 november, 2019“Walk in another man’s shoes” Empatiskt förhållningssätt till livet, möjliggör för mig som samtalscoach och medmänniska, att se helheten utan att projicera mitt egna medvetande på en annan människa. För att jag ska kunna möta en annan människas smärta i samtal, behöver jag ställa mig själv åt sidan och skapa utrymme för sympati, respekt och förundran över det som delges mig. Jag kan inte identifiera mig med det känslomässiga som sker i samtalsrummet, utan jag behöver hålla en ödmjuk distans där jag kan särskilja mitt egna jag mot den andres jag. Mitt huvudsyfte i att göra detta är att jag är intresserad av och…Läs mer