Det yogiska andetaget

Det yogiska andetaget

Det yogiska djupa andetaget

Jag brukar starta ett yogapass, oavsett om jag gör det hemma själv eller leder en grupp, med att ta det djupa yogiska andetaget. Andetaget är som en avslappning i sig självt. Det stillar mitt sinne, balanserar mina känslor och harmoniserar min kropp, sinne och själ. Det gör mig redo för yogan.

Det yogiska djupa andetaget använder hela lungkapaciteten genom att utnyttja lungornas tre områden: området vid magen/bålen, vid bröstkorgen och vid nyckelbenen. Andetaget startar vid bålen sedan utökas det till bröstkorgen och upp till nyckelbenen. Utandningen är det omvända; andas ut förs via nyckelbenen, sedan bröstkorgen och sist via bålen. För att följa andetaget så kan man lägga vänster hand på magen och höger på bröstkorgen. Efter ett tag så märker man att behovet att andas in eller att andas ut inte infinner sig på en gång. Kroppen har inte behov att fylla på med syre eller göra sig av med koldioxid utan bestämmer själv när det är dags. Försök att vila i dessa mellanrum.

Att vila i mellanrummet, i stillheten, innan nästa andetag.

Det yogiska andetaget:

  • Lägg dig ned på rygg, ha fötterna lite brett isär, armarna längs med kroppen, handflatorna vända uppåt.
  • Böj hakan mot halsen så att nacken hamnar rakt.
  • Slut ögonen och ta ett par djupa andetag genom näsan
  • Låt inandningen börja i buken, fortsätt sedan upp i bröstet för att sedan stanna mot axlarna/nyckelbenen.
  • Låt utandningen gå från axlarna/bröstkorgen, töm buken helt
  • Andas djupt mellan 3 – 11 minuter
  • Det går alldeles utmärkt att ta det djupa yogiska andetaget sittandes på en stol, eller varför inte på tunnelbanan på väg in till jobbet…

Sat Nam,